تشریح وضعیت جوی فروردین از زبان مدیر کل هواشناسی اصفهان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری وبیناری با بیان اینکه وضعیت بارشی استان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت مشابه کمتر از نرمال بوده است، اظهار داشت: میانگین وزنی بارش استان از ابتدای سال آبی (یکم مهر ماه) تا ۲۲ اسفندماه ۱۰۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد و دوره بلند مدت ۳۶ درصد کاهش یافته است.
کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها در سرچشمه‌های زاینده‌رود
وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش بارندگی در مناطق غرب و جنوب استان بوده است اما در مناطق شمالی استان افزایش بارندگی را شاهد هستیم، ابراز داشت: میانگین بارندگی در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون به ۷۰۱ میلیمتر رسیده است که نسبت به مدت مشابه ۳۲ درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
۲۸ اسفند تا ۷ فروردین اوج فعالیت سامانه‌های بارشی در اصفهان
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود این، از ۲۸ اسفند ماه یک سامانه بارشی وارد استان خواهد شد که تا یکم فروردین بارش‌های خوبی را در سطح استان و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده رود به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بارش‌ها طی این بازه به شکل باران خواهد بود، افزود: فروردین ماه گذر سامانه‌های ناپایدار با ماهیت بارش‌های همرفتی و همراه با رعد و برق را انتظار داریم.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از ۲۸ اسفند تا هفتم فروردین که اوج فعالیت سامانه‌های بارشی در استان خواهد بود، بارش‌های بسیار مطلوبی به ویژه در غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود به طوری که بارش‌های فراتر از نرمال باران را در این مناطق انتظار داریم؛ همچنین احتمال بارش برف از هفته دوم فروردین در مناطق سردسیر استان دور از انتظار نیست.
خورشیدی با اشاره به اینکه طی این بازه رگبار باران و بارش برف مناطق سردسیر و وقوع تندبادهای لحظه‌ای مورد انتظار است، گفت: بارش‌های فراتر از نرمال به طور عمده مناطق غرب و جنوب استان را در بر می‌گیرد و وزش باد و خیزش گردوغبار را در نیمه شرقی و جنوبی اصفهان خواهیم داشت.
وی ادامه داد: احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد جاده‌ای، شکل گیری روان آب به ویژه در نیمه غربی و جنوبی به واسطه بارش برف و کاهش دید در گرنه ها و مناطق مرتفع اختلال در محورهای مواصلاتی استان اصفهان با استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
تندباد و گردوخاک در مناطق شرق اصفهان
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: همچنین بر اثر وقوع تندبادهای احتمالی و خیزش گردوخاک در محورهای مواصلاتی شرق استان با استان‌های سمنان یزد احتمال کاهش شعاع دید و اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست.
خورشیدی با بیان اینکه از ۱۳ تا ۱۹ فرودین بارش‌ها در استان در حد نرمال و در بازه ۲۰ تا ۲۶ فروردین نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: فروردین ماه دما در نیمه غربی استان نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود و به همین دلیل بارندگی‌ها به طور عمده به شکل باران خواهد بود.
نوسانات دمایی شدید در فروردین نخواهیم داشت
وی خاطرنشان کرد: در مجموع طی فروردین و به ویژه هفته‌های پایانی فروردین نوسانات دمایی نخواهیم داشت و دما در نخستین ماه بهار ۱۴۰۳ در حد نرمال خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درخصوص وضعیت بارشی سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ تصریح کرد: بی تردید وضعیت بارشی استان و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده رود در سال آبی کنونی در حد نرمال خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه این استان همچنان درگیر خشکسالی شدید است، اظهار داشت: باید توجه داشت که بارش‌های اخیر برای کوتاه مدت تنش آبی استان را کم می‌کند اما با توجه به اینکه طی سالیان گذشته خشکسالی تجمعی داشتیم شدت این پدیده در بازه یکساله تا بهمن ماه ۱۴۰۲ حدود ۹۹ درصد مساحت استان و در یک دوره ۱۰ ساله منتهی به بهمن ماه ۹۸ درصد مساحت آن را در برگرفته است.
اصفهان درگیر خشکسالی هیدرولوژی، اقتصادی و اجتماعی است
خورشیدی خاطرنشان کرد: خشکسالی و استمرار آن در استان اصفهان از نوع هیدرولوژی، اقتصادی و اجتماعی است که بدترین نوع خشکسالی است که تبعات اجتماعی و اقتصادی آن در بلندمدت مشهود است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه وقوع بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر و غیر ممکن است، اظهار داشت: اما این امکان وجود دارد که خسارت را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در امر پیش‌گیری از بلایای طبیعی بین پنج تا ۱۰ برابر از خسارت جلوگیری می‌کند، ادامه داد: هواشناسی در زمینه‌های مختلف از جمله امور روزمره و مسائل نظامی، امنیت اجتماعی و غذایی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حفظ محیط زیست و سایر مسائل کاربرد دارد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳ بسیار قابل توجه بود به طوری که سبب بی نظمی‌های زیادی در الگوهای جوی شده است، ابراز داشت: خروجی مدل‌های پیش بینی به شدت در حال تغییر هستند و ثبات ندارند.
وضعیت دمایی در سال ۲۰۲۳ غیرعادی بود
خورشیدی با بیان اینکه دما در سال ۲۰۲۳ بیشترین آنرمالی abnormal (شرایط غیرعادی) داشته و رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: آنرمالی پاییز امسال شرایط حدی در خاورمیانه ایجاد کرد و کشور و استان ما نیز از این شرایط مستثنی نبود به طوری که در هر سه ماه پاییز افزایش دما را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز سال جاری در خاورمیانه، ایران و اصفهان بسیار کاهش یافته بود، گفت: زمستان الگوهای جوی تغییر یافت و شرایط برای ناپایداری‌ها مهیا شد و وضعیت بارش‌ها به شرایط نرمال (عادی) حرکت کرد.