بازدید اصحاب رسانه اصفهان از نمایشگاه “بر هامون نهاده” در “موزه گرمابه شاهزاده‌ها”

اصحاب رسانه اصفهان به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و رزشی شهرداری اصفهان از نمایشگاه “بر هامون نهاده” در “موزه گرمابه شاهزاده‌ها” بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اصحاب رسانه از “نمایشگاه بر هامون نهاده” در “موزه گرمابه شاهزاده‌ها” بازدید کردند.
همزمان با آغاز هفته فرهنگی اصفهان و هزارمین سالگرد ورود ناصرخسرو به اصفهان نمایشگاهی با عنوان «بر هامون نهاده» در حمام شاهزاده‌های اصفهان افتتاح شد.
ناصر خسرو در شرح اصفهان می‌گوید: «شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید و شهر دیواری حصین بلند دارد و دروازه‌ها و جنگ گاه‌ها ساخته و بر همه بارو و کنگره ساخته و در شهر جوی های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع و در میان شهر مسجد آدینه بزرگ نیکو و باروی شهر را گفتند سه فرسنگ و نیم است و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و بازارهای بسیار، و بازاری دیدم از آن صرافان که اندر او دویست مرد صراف بود و هر بازاری را دربندی و دروازه ای و همه محلت‌ها و کوچه‌ها را همچنین دربندها و دروازه های محکم و کاروانسراهای پاکیزه بود.
گفتنی است در این بازدید زهرا شاکری توضیحات لازم را در مورد حمام تاریخی شاهزاده‌ها، به اصحاب رسانه بیان نمود.
شاید کمتر کسی بداند که ایرانی‌ ها بیشتر از سه هزارسال پیش در شهرهای خود حمام عمومی داشته‌ اند و احتمال می دهند اولین حمام تاریخ را جمشید پادشاه پیشدادی ایران ساخته باشد.
حمام شاهزاده ها که در دوره طلایی تاریخ اصفهان یعنی دوران صفوی ساخته شده است، نمونه ای از این بناها می باشد. بانی ساخت این اثر معماری یکی از شاهزادگان صفوی به نام شهربانو بیگم، دخت شاه سلطان حسین بوده که این گرمابه را برای یک مدرسه وقف کرد.
امروزه از آن مدرسه تاریخی اثری نیست اما حمام شاهزاده ها همچنان باقی است و در تاریخ ۱ آبان ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۵ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حمام شاهزاده در نزدیکی مسجد حکیم اصفهان در انتهای بازار رنگرزان واقع شده و بر سردر آن نقش و نگار دو فرشته تاجدار به بازدید کنندگان خوش آمد می گویند. به راهرو حمام که وارد شوید تزئینات خیره کننده کاشی کاری آن دوران را خواهید دید.
سربینه، پیچ خاصی بوده که ورودی را از بقیه قسمت ها جدا می کرده و افراد داخل حمام همدیگر را آنجا ملاقات می کردند.
سربینه حمام شاهزاده ها با کاشی های فیروزه ای، سبز و سفید، حوضی هشت ضلعی و گنبدی که تزئینات سربندی دارد، نقش و نگارهای انسان و همچنین آجر تزئین شده است.
گرم خانه، میان در و فضای چال حوض این گرمابه نیز تزئینات دیدنی دارد که آن را به یکی از آثار شاخص دوران صفوی تبدیل کرده است.
در دوران صفویه، زنان در امور عام المنفعه مشارکت فعال داشتند و در ساخت مدارس، مساجد و تعمیر امامزادگان و بقاع متبرکه نقش پررنگی ایفا می کردند. مادر شاه سلطان حسین نیز در احداث آخرین بنای باشکوه عصر صفویه یعنی مدرسه چهارباغ که امروز مدرسه امام صادق (علیه السلام) نامیده می شود نقش ویژه ای داشته است.
گفتنی است نمایشگاه “بر هامون نهاده” به بهانه هزارمین سال سفر ناصر خسرو به اصفهان برگزار شده است، زمان بازدید: ساعت 9 الی 18؛ تلفن هماهنگی: 09307563215
لینک ثبت نام: www.shahrvandticket.ir
گزارش: فرزانه دشتی