در سفر استاندار اصفهان به شهرستان سمیرم صورت گرفت؛ بهره‌برداری از چندین طرح در حوزه‌های مختلف به ارزش ۱۶۹میلیارد تومان

در سفر استاندار اصفهان به شهرستان سمیرم طرح‌های متعدد کشاورزی، ورزشی، عمرانی و مخابراتی به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر عباس رضایی در آیین افتتاح بزرگترین کارگاه بسته‌بندی، سردخانه و سورتینگ سیب درختی استان در این شهرستان اظهار داشت: امروز مردم دنیا به بسته‌بندی شکیل و مناسب توجه دارند و راه اندازی چنین مجموعه بزرگی در همین راستاست، این سردخانه ۱۴ هزار تُنی بخش زیادی از سیب‌های مرغوب سمیرم را نگهداری و به بازارهای اروپایی و آسیایی عرضه خواهد کرد.

استاندار اصفهان در ادامه، سالن ورزشی فرهنگ آموزش و پرورش سمیرم را نیز افتتاح کرد.
نمازخانه هنرستان آیت‌الله کاشانی سمیرم، مدرسه توحید روستای ضرغام‌آباد و آموزشگاه‌های آزادی و شهدای روستای اسلام‌آباد که از سال ۹۶ کلنگ زنی شده بودند، نیز تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.
حضور در بیمارستان سیدالشهدا و راه‌اندازی دستگاه اکسیژن ساز با اعتبار بالغ بر۲۲ میلیارد ریال و همچنین افتتاح دستگاه تصویر برداری سی‌تی اسکن با اعتبار ۴۴ میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال از دیگر افتتاحیه‌های امروز بود که با حضور استاندار اصفهان انجام شد.

احداث و تجهیز پانسیون ۶ واحدی پزشکان متخصص با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، افتتاح مدارس خیرساز در روستاها، آغاز بکار دکل مخابراتی ۳۰ میلیارد تومانی و افتتاح منبع ذخیره آب بتُنی با ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب و اعتبار بالغ بر پنج میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال از دیگر طرح هایی بود که امروز با حضور مقامات استان به بهره برداری رسید.

استاندار اصفهان به همران شماری از مدیران کل استان، صبح امروز بعد از حضور در گلستان شهدای شهر سمیرم عازم مناطق زلزله‌زده بخش پادنای بزرگ سمیرم شد و از نزدیک با زلزله زدگان دیدار و از خانه ها و اماکن آسیب دیده و تخریبی دیدن کرد.
احداث و مرمت منازل زلزله‌زدگان سمیرم تا تیر ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد
دکتر عباس رضایی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده پادنای علیای سمیرم افزود: امروز خاکبرداری و آواربرداری مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله در سمیرم آغاز شده است، اکنون ۵۷۲ واحد مسکونی شهرستان پادنای علیا سمیرم نیازمند بازسازی و تعمیراتی هستند، از مجموع ۵۷۲ واحد ۲۱۲ واحد نیاز به بازسازی و ۳۵۵ واحد مسکونی باید تعمیر شود.

وی با اشاره مصوبات هیات وزیران برای بازسازی مناطق آسیب دیده، تصریح کرد: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب ساخت مسکن، اسکان موقت و معیشتی تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است، اعتبار برای بازسازی تاسیسات زیربنایی پنج میلیارد تومان، کمک بلاعوض ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در قالب ساخت مسکن موقت و معیشتی است که در مجموع ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله در نظر گرفتند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای هر واحد مسکونی شهری ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی (ساخت و معیشت) و ۵۰ میلیون تومان در قالب(ساخت، معیشت و اسکان) به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: برای هر واحد مسکونی روستایی ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی (ساخت و معیشت) و ۵۰ میلیون تومان (ساخت، معیشت و اسکان) در نظر گرفته شده است، تسهیلاتی که دولت تدبیر و امید برای زلزله زدگان سمیرم در نظر گرفته مانند اعتبارات سی سخت و کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار اصفهان همچنین در بازدید از دهستان پادنای بزرگ سمیرم گفت: دولت و مجموعه مدیریت بحران با تمام توان و امکانات در کنار زلزله زدگان جنوب سمیرم خواهد بود، همه ما در دولت و سایر مجموعه‌ها موظف به کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده و آسیب دیده هستیم.

به گفته وی طبق اعلام مرکز لرزه نگاری کشور زمین لرزه در هر سه بخش و دهستان پادنای بزرگ، پادنا و پادنای سفلی در جنوب شهرستان سمیرم احساس شده و بیشترین خسارت به منازل روستاییان بخش پادنای بزرگ در نزدیک‌ترین محل به کانون زلزله(سی‌سخت) وارد شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه آسیب‌های وارده به خانه‌ها، مغازه‌ها و زیرساخت‌ها ارزیابی و برای همه آنها تشکیل پرونده خواهد شد، ادامه داد: دولت برای تخصیص اعتبار، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه ریزی می‌کند.

رضایی تصریح کرد: تسهیلات بانکی مناسب و بلاعوض، طراحی و پروانه ساختمان، نظارت و آواربرداری رایگان از جمله حمایت‌های دولت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده یا تخریبی است.

وی با اشاره به ادامه کار ارزیابی بنیاد مسکن، افزود: این ارزیابی‌ها به دقت و به منظور اخذ اعتبار از هیات وزیران برای بازسازی خانه‌ها و اماکن خسارت دیده انجام می‌شود.

افتتاح دبستان زنده‌یاد آریان حسین اخگر

این دبستان با مساحت ۸۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۰۰ متر با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال در مدت یک سال توسط خیر نیک‌اندیش بابک اخگر و به یاد فرزند مرحومش آریان حسین اخگر در روستای ده بزرگ پادنا احداث و با حضور استاندار اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفتنی است از سال ۹۶ تاکنون ۲۲ واحد آموزشگاه خیر ساز در شهرستان سمیرم در حال تکمیل، تجهیز و آماده‌سازی است.

آئین گشایش و بهره برداری از سالن ورزشی فرهنگ

این سالن ورزشی با مساحت ۱۰۰۰متر مربع و زیر بنای ۸۰۰متر با اعتبار بالغ بر ۵۰میلیارد ریال در مدت دو سال با اعتبارات اداره کل نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس استان در شهر سمیرم احداث و با حضور استاندار اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

بیش از ۵۳ میلیاردتومان برای جبران خسارات زلزله در سمیرم اختصاص یافت

منصور شیشه‌فروش در سفر به شهرستان سمیرم اظهار داشت: براساس مصوبه سوم اسفند هیات وزیران برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده از زلزله در منطقه پادنا و پادنای علیا شهرستان سمیرم؛ ۳۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره بانکی تخصیص یافت.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض و پنج میلیارد تومان نیز برای بازسازی تاسیسات زیربنایی منطقه اختصاص یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: این اعتبارات با تشکیل پرونده ساخت و ساز برای هر واحد آسیب دیده توسط بنیاد مسکن و از طریق شبکه بانکی اختصاص می‌یابد.

وی گفت: برای بازسازی هر واحد مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای احداث هر واحد شهری ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و برای هر واحد روستایی ۸۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

شیشه‌فروش افزود: برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری ناشی از زلزله به هر واحد مسکونی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: بر اثر وقوع زلزله ۲۹ اسفند در بخش پادنا و پادنای علیای سمیرم به ۵۷۲ واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شد که از این تعداد ۴۱۸ واحد مسکونی در روستاها و ۱۵۴ واحد در سه شهر این منطقه قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در این رابطه به‌منظور هماهنگی در اجرای به‌موقع بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده، ستاد بازسازی در بنیاد مسکن سمیرم و ستاد فرعی در بخش پادنا تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: برای انجام مراحل اسکان موقت بازسازی، تشکیل پرونده اعطای تسهیلات، صدور پروانه، آواربرداری و شروع بازسازی‌ها با همکاری مالکان، بانک‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه شامگاه چهارشنبه شهرهای یاسوج و سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد و همچنین بخش‌ها و مناطقی از جنوب استان اصفهان در شهرستان سمیرم و دامنه‌های ارتفاعات دنا در این خطه را لرزاند.