شهردار اصفهان: نگاه مدیریت شهری به گردشگری است/ در برنامه 1405 هم تمرکزمان روی محور گردشگری است، اصفهان محرک توسعه گردشگری است

در نشست خبری شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد: نگاه مدیریت شهری به گردشگری است اصفهان، محرک توسعه گردشگری است، برگزاری مشترک نمایشگاه صنایع دستی در اردیبهشت ماه، در برنامه 1405 هم تمرکزمان روی محور گردشگری است. در سال جاری 200 میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده بود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه انقلاب عمرانی در شهر اصفهان تنها شامل حلقه حفاظتی، مترو و … نبوده است و احداث 18 بوستان، افتتاح 20 خیابان، ساخت دو سینما و …. را نیز دربرمی گیرد، اظهار کرد: از سوی اداره کل طراحی شهرداری اصفهان بین سال های 90 تا 94 حدود 300 پروژه طراحی شده بود و این در حالیست که تا بهمن ماه سال 99 تعداد طرح های این اداره کل، به 104 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: دو ابر پروژه شهر اصفهان یعنی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی با هدف کاهش آلاینده های محیط زیستی و تسهیل آمد و شد و از سوی دیگر تحقق عدالت فضایی در شهر اجرا می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شاید اجرای طرح هایی مانند پل آفتاب، خیابان های آسمان و تابان چندان برای همه مردم اصفهان محسوس نباشد، گفت: علت این امر این است که در این دوره پروژه های بزرگ به محلات و نقاط کمتربرخوردار شهر اصفهان رفته است اما از نظر اثربخشی بیشترین تاثیر را در شهر دارد.

به دنبال توازن برای ایجاد عدالت فضایی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد توزیع عادلانه خدمات در شهر بیان کرد: برای تحقق عدالت اجتماعی، به دنبال ایجاد توازن در شهر هستیم که نمونه آن را در اجرای طرح های بزرگی مانند سالن اجلاس سران، رینگ چهارم، نمایشگاه بین المللی و بسیاری از طرح های دیگر شاهدیم.

نوروزی با اشاره به اینکه رینگ چهارم از محله هایی عبور می کند که مناطق کمتربرخوردار شهر است، اظهار کرد: این به معنای اجرای پروژه های محرک توسعه در این مناطق است و آبادانی و سهولت دسترسی را برای مردم به دنبال دارد.

وی به اجرای پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ در همه مناطق 15 گانه اشاره و تصریح کرد: در برنامه های هر یکشنبه، یک افتتاح در همه مناطق افتتاح بوستان، مرکز فرهنگی، خیابان، سینما و … داشته ایم.

کاهش 30 درصدی سهم فروش تراکم در بودجه 1400 و حرکت به سمت درآمدهای پایدار

شهردار اصفهان از اختصاص بودجه برای آزادسازی ایستگاه مترو در منطقه رهنان در بودجه سال 1400 اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده به شدت از تراکم فروشی فاصله گرفته ایم و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده ایم به طوریکه سهم 70 درصدی فروش تراکم که در بودجه های سال های قبل وجود داشت در بودجه سال 1400 به 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این درحالیست که رقم بودجه در زمانی که تراکم فروشی معادل 7 درصد بود به دو هزار میلیارد تومان می رسید و اکنون با کاهش درآمدهای حاصل از تراکم، بودجه را به سقف 10 هزار میلیارد تومان رسانده ایم.

نگاه مدیریت شهری به گردشگری است/ اصفهان، محرک توسعه گردشگری/ برگزاری مشترک نمایشگاه صنایع دستی در اردیبهشت ماه

نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار گردشگران و طبیعت مبنی بر اینکه موضوع گردشگری در اولویت برنامه‌های شهرداری اصفهان بوده است، با توجه به برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو دبی که بعد از جام جهانی و بازی‌های المپیک سومین رویداد بزرگ جهانی بوده و قرار است 25 میلیون بازدید کننده داشته باشد شهرداری اصفهان چه برنامه‌ای برای حضور در این نمایشگاه دارد تا نصف جهان بیش از پیش به جهانیان معرفی شود؟ اظهار داشت: طرح چنین سوالاتی نشان از دغدغه خبرنگاران در رفع مشکلات شهر اصفهان دارد، گردشگری یکی از محورهای اصلی مدیریت شهری بوده و بسیاری از نگاه‌های مدیریت شهری به این بخش است، با وزارت میراث فرهنگی تفاهم نامه ای در راستای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در اردیبهشت ماه به صورت مشترک داشتیم، در مورد اکسپو دبی هم با مدیرعامل نمایشگاه بین المللی ایران جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم نقش موثری در این راستا ایفا کنیم، در نمایشگاه‌‌ها ما تهسیل‌گر هستیم تا بخش خصوصی بتواند حضور پیدا کند، در برنامه 1405 هم تمرکزمان روی محور گردشگری است، اصفهان محرک توسعه گردشگری است.

وی در مورد اداره ارزان شهر تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که اصفهان گران اداره نشود و اگر اکنون میلیاردها تومان برای تحقق عدالت فضایی هزینه می کنیم و درآمدهای حاصل از فروش تراکم را در بودجه کاهش می دهیم برای این است که شهر گران اداره نشود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه البته برخی شرایط مانند افزایش نرخ ها در اختیار شهرداری ها نیست اما می تواند کاری کند که به نوبه خود در افزایش هزینه ها سهیم نباشد، گفت: ایجاد انضباط مالی در شهرداری با هدف کاهش هزینه هاست به طوریکه تنها در سال 97 موفق شدیم هزینه های جاری شهرداری را 170 میلیارد تومان کاهش دهیم و صرفه جویی داشته باشیم.

اوراق مشارکت بدهی نیست؛ فرصتی برای دریافت سهم دولت در پروژه هاست

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بدهی دوره های قبلی شهرداری مربوط به بدهی های غیربانکی بود و به همین سبب نتوانستیم طبق قانون و فرصتی که دولت فراهم کرد، آن را تهاتر کنیم، گفت: در سال 97 فرصتی برای تهاتر ایجاد شد اما قادر به استفاده از این امکان نشدیم چراکه بدهی های دوره قبل مربوط به اجرای پروژه هایی همچون پل دفاع مقدس، پل اشکاوند و … بود که آن ها را پرداخت کردیم.

وی بیان کرد: دریافت اوراق مشارکت بدهی برای شهرداری به شمار نمی رود چراکه اگر ما 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کنیم بازپرداخت 5 هزار میلیارد تومان از آن بر عهده دولت است و مابقی آن هم باید 4 سال دیگر تسویه شود.

نوروزی از تصویب اوراق مشارکت 700 میلیارد تومانی از سوی وزارت کشور برای اجرای مترو خبر داد و گفت: این بدان معناست که 350 میلیارد تومان از این مبلغ بر عهده دولت است.

وی در مورد اختصاص زمینی به مسکن خبرنگاران در مجاورت مجتمع مطبوعاتی اصفهان به ایراد قانونی در این کار اشاره و اظهار کرد: این زمین دارای کاربری فضای سبز است و با توجه به اینکه مراحل قانونی برای این کار طی نشده و درخواست به من رسیده بود، طبیعی است که با چنین اقدامی مخالفت شود اما اگر زمینی با کاربری مناسب برای این کار لحاظ شود حاضر به حمایت برای خانه دار شدن خبرنگاران هستیم.

شهردار اصفهان هدف از ایجاد مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان را رهایی از چنگال خطرناک آلودگی، ترافیک پرخطر و ایجاد ایمنی مسیرها عنوان کرد و افزود: وظیفه ما این است مسیرهایی ایجاد کنیم تا افرادی که قادر به استفاده از دوچرخه هستند از این وسیله استفاده کنند؛ در ساخت مسیرها تدبیر شده کمترین ضرر به خودروها و خیابان ها وارد شود اما حاضر به بازنگری در این مسیرها با در نظر گرفتن نفع اکثریت هستیم.

آغاز توسعه 53 هکتار فضای سبز در شهر اصفهان از هفته جاری

وی در بخشی از صحبت های خود از آغاز توسعه 53 هکتار فضای سبز در شهر اصفهان همزمان با روز درختکاری خبر داد و گفت: همچنین در بودجه سال 1400 حدود 40 درصد به پروژه های مرتبط با کاهش آلاینده ها اختصاص یافته است.

نوروزی از فعالیت 650 اتوبوس در شهر اصفهان گفت و افزود: 560 هزار مسافر باید از این طریق جابجا شوند اما اکنون جابجایی ها با اتوبوس به 250 هزار نفر در روز می رسد و بخش زیادی از مسافران به دلیل کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند.

شهردار اصفهان میزان خسارت وارده به شهرداری اصفهان در اثر کرونا را بین 500 تا یک هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بخش زیادی از این خسارت ناشی از عدم نفع شهرداری است به این معنا که درآمدهای حاصل از فروش بلیت مراکز تفریحی و حمل و نقل عمومی در این دوران به شدت کاهش یافت اما تخفیف هایی را برای مستاجران و پیمانکاران شهرداری لحاظ کردیم

تامین درآمدها از محل فروش تراکم کاهش یافته است/ ایجاد شهرداری بافت تاریخی در شهر اصفهان/

در سال جاری 200 میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده بود

علیرضا نصر در این نشست با بیان اینکه امیدوارم این نشست در جهت پیشبرد امور شهر و مردم باشد و شاهد نتایج مورد نظر از آن باشیم، اظهار کرد: امیدوارم مدیریت شهری روز به روز به سمت ترویج پرسشگری و تقویت پاسخگویی قدم هایی استوار بردارد. نقش برجسته اصحاب رسانه بر کسی پوشیده نیست و نگاه ما به اصحاب رسانه برگرفته از تلاش، بردباری و صبوری خبرنگاران بوده و خبرنگاران را همواره به عنوان دیده بانانی صادق برای رصد امور شهر یاد کرده ایم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه شهر اصفهان برای سال آینده، افزود: بالغ بر 2 هزار نفر ساعت زمان در مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر صرف شد تا بودجه 9 هزار و 750 میلیارد تومانی شهر برای سال آینده مورد تصویب قرار بگیرد. از مهرماه تا دو روز پیش کل مجموعه شهرداری درگیر جلسات مربوط به بودجه بوده اند.

توجه بودجه 1400 به 200 محله شهر  

وی با بیان اینکه به واسطه کرونا غالب جلسات بودجه به صورت آنلاین با مدیران مربوطه برگزار شد که باعث صرفه جویی در وقت مدیران شد، اضافه کرد: برای اولین بار بودجه ای بسته شد که منطبق با برنامه 5 ساله ششم یعنی برنامه اصفهان 1405بود، اولویت های شهر اصفهان مانند مسائل زیست محیطی، ‌حمل و نقل و ترافیک و مباحث مشارکتی در بودجه مدنظر قرار گرفت به گونه ای که عدد قابل توجهی برای 200 محله شهر اصفهان در نظر گرفته شد و موضوع مشارکت مردم به صورت بسیار جدی در تمام محلات مورد توجه قرار گرفت.

نصر ادامه داد: بودجه شهر اصفهان هزار میلیارد تومان اضافه شد که از این رقم 400 میلیارد تومان از محل فروش املاک توسط سازمان قطار شهری، 220 میلیارد تومان به اوراق مشارکت، 100میلیارد تومان در شهرداری منطقه 6 و 100 میلیارد تومان نیز در سازمان میادین شهرداری اضافه شده است.

افزایش بودجه بر اساس نیاز شهر و مردم

وی تاکید کرد: با توجه به نشست های شورای شهر با مردم، مکاتبات و ملاقات های مردمی به درخواست های مردم توجه شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حدود 1 هزار میلیارد تومان بودجه افزایش پیدا کند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به استحصال درآمدهای پیش بینی شده در برخی مناطق شهرداری امیدواریم این بودجه در نهایت عملیاتی شود، گفت: تامین درآمدها از محل فروش تراکم به حدود ۳۰ درصد رسیده است، همچنین واگذاری دارایی سرمایه ‌ای یک‌ هزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت یک‌ هزار میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و مالیات بر ارزش افزوده یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ سهم دارند.

93 درصد هزینه‌های یک ساختمان ارتباطی به مدیریت شهری ندارد

وی اضافه کرد: بررسی های کارشناسی صورت گرفته حکایت از این دارد که در سبد هزینه های یک ساختمان آنچه از سازندگان ساخت و ساز متوجه شهرداری می شود تنها 7 درصد است به این معنی که 93 درصد هزینه هایی که در یک ساختمان صورت می گیرد ارتباطی به مدیریت شهری ندارد، مدیریت شهری نیز به دنبال راهکارهایی است که صنعت ساخت و ساز را در این شهر رواج داده و تنور آن را گرم نگاه دارد زیرا اگر این صنعت روان و جاری باشد بسیاری از مشکلات این شهر حل می شود.

نصر افزود: ارائه بسته تشویقی ساخت و ساز منجر به این شد که هم کار ساخت و ساز با اختلال مواجه نشود هم درامدهای پیش بینی شده شهرداری محقق شود.

وی با اشاره به موضوع نامگذاری معابر و اماکن، تاکید کرد: نامگذاری در شهرها فرآیندی دارد که لازم است طی شود، توسط شهرداری های مناطق یا مردم درخواست هایی به روابط عمومی مناطق ارسال می شود و پس از جمع بندی به شورای نامگذاری ارسال می شود، پس از بررسی اسامی در شورای نامگذاری این اسامی به کمیسیون فرهنگی می رود که پس از رسیدگی در این کمیسیون به جلسه علنی شورا می آید. این موضوع پس از کسب اکثریت نظرات اعضا به فرمانداری می رود و اگر مغایر با قوانین بالادستی نباشد به مرحله اجرا در می آید.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران با اشاره به مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان، گفت: این اقدام برای زیست بهتر مردم است و نباید باعث تکدر خاطر و مزاحمت مردم باشد چون هدف خدمت به مردم است و هرجا لازم باشد باید بازنگری صورت گیرد.

در سال جاری 200 میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده بود

نصر اصفهانی با اشاره به موضوع گردشگری و با بیان اینکه به این موضوع در مدیریت شهری توجه ویژه ای داریم، اظهار کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده بود که با توجه به شرایط کرونایی در قالب طرح تعدادی از آنها اجرا شده و تعدادی در دست اجرا است. بی شک در بودجه سال آینده شهرداری اعتبار در نظر گرفته شده در بحث گردشگری کمتر از سال جاری نخواهد بود.

ایجاد خزانه واحد در شهرداری اقدامی در راستای انضباط مالی

وی در رابطه با ایجاد انضباط مالی در شهرداری، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این خصوص در این دوره مدیریت شهری افتاد اتفاق کم نظیری بود، ایجاد خزانه واحد در شهرداری در این دوره رقم خورد، با ایجاد این صندوق تمام درآمدهای شهرداری در این صندوق ذخیره می شود که با توجه به ضرورت ها در کمیته تخصیص این بودجه اختصاص می یابد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آرایش و پیرایش شهری، تاکید کرد: آرایش شهری ایجاد تابلوهای شهری، نمادها، پرچم‌ ها و تصاویر شهدا و احادیث و روایات است؛ بخش دیگر نیز پیرایش شهری است که حذف زواید و آلودگی های بصری را شامل می شود و  لازمه حیات بهتر شهروندان است که این موضوعات نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به طرح ‌های مصوب شورای شهر، گفت: در این دوره شورا ۵۲ مورد طرح توسط اعضای شورای شهر ارائه و تصویب شده است و حدود یک ‌هزار و ۱۰۰ لایحه طرح و پیشنهاد در سه سال و نیم گذشته داشته ‌ایم که قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.

لزوم ایجاد شهرداری بافت تاریخی

نصر لزوم ایجاد شهرداری بافت تاریخی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان به دنبال ایجاد این طرح هستیم و سناریوهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا برخورد یکسانی با بافت تاریخی شهر داشته باشیم و امیدواریم این موضوع در این دوره مدیریت شهری اجرایی شود که گام مهمی در پاسداری از میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به موضوع محدودیت های ترافیکی در حلقه مرکزی شهر، تاکید کرد: محدودیت تردد در حلقه مرکزی شهر جایگزین طرح زوج و فرد می شود و هر زمان که قرار شد این طرح اجرا شود شهروندان در جریان اجرای این طرح قرار می گیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه امور بر مدار وحدت پیش رفته است، تاکید کرد: اگر موفقیتی در شهر اصفهان رخ داده، حاصل همراهی و هم‌ افزایی تمام ارکان شهرداری بوده است.