مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان: عدم پایداری مالی و عدم شناخت کافی و فرهنگ بیمه‌ای در سطح جامعه دو چالش اصلی تأمین اجتماعی است

مدیرکل تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت باید نگاه ویژه‌ای به صندوق‌های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی داشته باشد، گفت: عدم پایداری مالی و عدم شناخت کافی و فرهنگ بیمه‌ای در سطح جامعه دو چالش اصلی تأمین اجتماعی است.

دکتر محسن ریاضی در جمع اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند اسلامی ایران، به ارائه گزارشی از وضعیت پوشش بیمه ای استان اصفهان پرداخت و اظهار داشت: تا بهمن ماه ۱۴۰۰، بیش از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان اصفهان از خدمات و حمایت های کوتاه مدت،  میان مدت و بلند مدت سازمان تامین اجتماعی برخوردار هستند.

وی افزود: هم اکنون در استان اصفهان بیش از ۳۹۰ هزار مستمری بگیر بازنشسته و ۱۸ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری تحت پوشش بیمه ای قرار دارند .

وی تصریح کرد: در استان اصفهان ۴۴ شعبه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در خدمت ۱۱۰ هزار کارفرما که شرکای اجتماعی سازمان  محسوب می شوند ،هستند.

کسری 3600 میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی استان اصفهان

مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان در ادامه به وضعیت ورودی و خروجی منابع و مصارف این اداره کل اشاره کرد و  با بیان اینکه امسال ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری داشته‌ایم، گفت: مردم باید بدانند سازمان تامین اجتماعی بنگاه خیریه نیست و نمی‌تواند هر سیاست و برنامه حمایتی را اجرا کند.

دکتر ریاضی افزود: سازمان تأمین اجتماعی با پوشش ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفری، یعنی ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان، نیازمند آگاهی‌رسانی، گسترش اطلاعات و قوانین و مقررات به جامعه مخاطب است.

وی با بیان اینکه حدود ۸ تا ۱۰ درصد از فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: استان اصفهان بزرگترین استان از حیث کمی آمار بیمه شدگان می باشد.

وی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی دیر یا زود نیازمند درمان هستند و این کار هرچقدر عقب بیفتد سخت‌تر خواهد بود، افزود: در حال حاضر به ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه بیکاری می‌دهیم، همچنین ۳۸۹ هزار مستمری‌بگیر داریم. تعداد بیمه شدگان اصلی یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۲۶ نفر و تعداد بیمه شدگان تبعی یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۴۰۶ نفر است،که در مجموع ۷۰درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

دکتر ریاضی با بیان اینکه تأمین اجتماعی استان با حدود هزار و ۱۲۴ پرسنل در ۴۴ شعبه به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهد، افزود: یکی از چالش‌های اساسی ما کمبود نیروی انسانی است، به طوری که طی دو سه سال اخیر حدود ۳۰۰ بازنشسته داشتیم، اما امسال توانستیم با آزمونی که برگزار شد، ۱۰۰ نیروی جدید استخدام کنیم.

تصور مردم مبنی بر ثروتمند بودن تامین اجتماعی اشتباه است

وی با اشاره به ذهنیتی که وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی را سازمان پولداری تصور می‌کنند، توضیح داد: عمده مصارف صندوق‌های بازنشستگی پرداخت مستمری است. از دهه دوم و سوم مصارف صندوق‌ها زیاد می‌شود، در دهه چهارم یا پنجم فعالیت صندوق‌ها به نقطه سر به سر می‌رسند و بعد از آن جریان برعکس می‌شود و مصارف از منابع پیشی می‌گیرد. به همین‌ دلیل این صندوق‌ها نیازمند تأمین منابع مالی خارج از صندوق هستند.

مدیر کل تأمین اجتماعی استان ادامه داد: این اتفاق برای بیشتر صندوق‌ها افتاده و تأمین اجتماعی شاید یکی از بهترین صندوق‌ها محسوب می‌شود که فعلاً روی پای خودش ایستاده است.

وی در مورد وضعیت منابع و مصارف تأمین اجتماعی استان در ۸ ماهه امسال، گفت: حدود ۱۰۳ هزار میلیارد ریال منابع و حدود ۱۲۲ هزار میلیارد ریال مصارف ما طی این مدت بود، درحالی که جمع مصارف صندوق ۱۳۹ هزار میلیارد بود.

دکتر ریاضی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال تأمین اجتماعی استان اصفهان ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری داشته است، اعلام کرد: تا آخر سال پیش بینی شده ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دخل و خرج ما تفاوت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این کسری با شیب تندی درحال افزایش است، تصریح کرد: کسری منابع در سال‌های آینده مشکل اساسی برای ایفای تعهدات ما است و در حال حاضر این کسری از محل فروش دارایی یا وام‌ها پرداخت می‌شود.

دولت باید نگاه ویژه‌ای به صندوق‌های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی داشته باشد

مدیر کل تأمین اجتماعی استان با یادآوری اینکه تمام صندوق‌های بازنشستگی در کشور مشکل دارند و دولت باید نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشد، وی خاطرنشان کرد: اگر کمک دولت نباشد صندوق‌ها در ایفای تعهدات خود دچار مشکل می‌شوند، درحالی که سازمان تأمین اجتماعی یک روز هم نمی‌تواند پرداخت مستمری و خدمات درمانی را عقب بیندازد.

وی به اجرای همسان‌‍سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال اشاره و تصریح کرد: همسان‌سازی را از ابتدای سال اجرا کردیم، اما هنوز اعتبار آن از محل بودجه دولت پرداخت نشده است.

دکتر ریاضی تأکید کرد: در شرایط فعلی بزرگ‌ترین چالش تأمین اجتماعی کسری صندوق بازنشستگی است که امروز به بلوغ خود رسیده و دولت باید به آن کمک کند.

 

عدم پایداری مالی و عدم شناخت کافی و فرهنگ بیمه‌ای در سطح جامعه دو چالش اصلی تأمین اجتماعی است

مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان عدم پایداری مالی و عدم شناخت کافی و فرهنگ بیمه‌ای در سطح جامعه را دو چالش اصلی تأمین اجتماعی اعلام کرد و افزود: باتوجه به جمعیت قابل توجه افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی، سامانه ۱۴۲۰ طراحی شده تا هرکسی هر مشاوره یا شکایتی که از تأمین اجتماعی دارد در این سامانه انجام دهد. همچنین از سال قبل طرح ۳۰۷۰ را انجام دادیم واجرای غیرحضوری کردن خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به بدهی‌های بخش‌های مختلف به تأمین اجتماعی در سطح استان، گفت: شرکت‌هایی داشتیم که جرائم آن به دو سه دهه قبل بر می‌گشت، یعنی بدهی‌هایی وجود داشت که به دلایل مختلف تعیین تکلیف نشده بود، اما خوشبختانه امسال توانستیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم. در این راستا، شرکت‌های بالای ۱۰ میلیارد را هدف قرار دادیم و با آنها وارد تعامل شدیم، برخی دستگاه‌ها نیز برای وصول این بدهی به ما کمک کردند. حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با کارفرمایان استان همکاری و بدهی‌های آنها را تقسیط کردیم.

وی همچنین به تضاد منافع در سازمان تأمین اجتماعی اشاره و اظهار کرد: این تضاد منافع عامل بسیاری از نارضایتی‌ها در تأمین اجتماعی است، در عین حال نهضت الکترونیکی کردن خدمات باعث بهبود فرایندها و کم کردن تضاد منافع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد از کارگاه‌های ما مشکلی ندارند، اما یک درصد که نمی‌خواهند نیروی خود را بیمه کند، با تأمین اجتماعی دچار چالش شده ومدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه امسال ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری داشته‌ایم، گفت: سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند هر سیاست و برنامه حمایتی را اجرا کندو برای اجرای هر برنامه نیازمند حمایت دولت هستیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در ادامه از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر پوشش سهم کمک دولت کارگاه‌های زیر ۵ نفر خبر داد.

در ادامه این نشست اکبر محمد هاشمی معاون تعهدات بیمه ای و محمدرضا ذوقی رئیس اداره وصول مطالبات اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.