همزمان با نوروز انجام می‌شود: اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی، تاریخی و مذهبی در تخت فولاد اصفهان/ گردشگری مذهبی

مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری معنوی در شهر اصفهان به شمار می رود. این مجموعه در ایام نوروز با اجرای فعالیت‌های متنوعی در بخش‌های عمرانی، زیباسازی و نورپردازی، خدمات و امور شهر، رویدادها، کالبد آفرینی و اکران گنجینه ها میزبان گردشگران و شهروندان است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اظهارداشت: بی شک بخش عمده ای از هویت اصفهان مدیون ظرفیت های مذهبی و گردشگری آن، از جمله مجموعه تخت فولاد است که به عنوان یک میراث معنوی، هنری و تاریخی در این شهر به یادگار مانده است و وظیفه مهمی را در زمینه صیانت از این مجموعه برعهده ما قرار داده است.

ابراهیم عمرانی افزود: ویژه برنامه های نوروزگاهی 1401 با تاکید بر گردشگری معنوی برنامه ریزی شده و تلاش می‌کند یک دعوت خوب، یک میزبانی خوب و یک بهره‌مندی خوب را برای میهمانان رقم بزند.

احیای کالبدها، بهسازی فضاها و مرمت آثار تاریخی

مدیر مجموعه تخت فولاد درباره اقدامات انجام شده در بخش عمرانی اظهار کرد: پروژه های متعددی همچون مرمت و ساماندهی تکیه مادرشاهزاده، مرمت گنبد و چهارطاقی تکیه فاضل سراب، احداث فاز اول گذر مشاهیر، ارتقای روشنایی محور باغ طوبی و بابارکن الدین و بازسازی تکیه فاتح الملک به انجام رسیده است.

وی افزود: در حوزه خدمات شهری نیز اقداماتی از قبیل گل‌کاری در سطح منطقه و عرصه های موجود، نورپردازی با رویکرد زیباسازی محیطی و حذف نقاط حادثه خیز و جرم خیز با هدف یک میزبانی خوب انجام شده است.

عمرانی با اشاره به نصب نمادهایی با محوریت معرفی مشاهیر مدفون در تخت فولاد، تاکید کرد: روایت تاریخی این منطقه، فضاسازی محیطی با محوریت یاد معاد و معرفی هویت تخت فولاد از اهداف مجموعه بوده است.

سفر به «کهکشان شهر» در تخت فولاد

وی در ادامه توضیح داد: تخت فولاد به عنوان یک کهکشان در شهر و نگین معنویت در اصفهان، ستارگان درخشان متعددی را در خود جای داده است که این ظرفیت رویکرد برنامه ها و رویداد های فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

مدیر مجموعه تخت فولاد با بیان اینکه همزمان با شب نیمه شعبان و پنجشنبه پایان سال برنامه «جلای دل در بهشت» در این مجموعه برگزار شده است، گفت: این برنامه به عنوان اولین برنامه مردم محور شامل غبارروبی و عطرافشانی در این سرزمین مقدس بود، چراکه مردم سپاری به‌عنوان نخ تسبیح فعالیت های فرهنگی تخت فولاد در دوره جدید پررنگ خواهد بود.

منظومه هایی در سرزمین تخت فولاد

عمرانی افزود: ویژه برنامه تحویل سال نو در مقبره بابا رکن الدین، ایجاد زیرساخت میزبانی از گروه های مردمی و خانوادگی در باغ طوبی، مناجات خوانی، احیا و بهره برداری چله خانه های عبادتگاهی، راه اندازی گنجینه آوا، سنگ ها و حجاری ها و همچنین عکسخانه تخت فولاد، تعامل صدای ماندگار با محوریت مردم و مسابقه عکس نوشت تخت فولاد، چهارپایه خوانی قصه های تخت فولاد با تولید 7 داستان جذاب، گوشه خوانی، چالش فرهنگی سیم در مدار کهکشان از دیگر برنامه های این مجموعه در ایام نوروز است.

به گفته وی، همچنین قصه راه شیرین با رویکرد برگزاری روایت های موضوع محور از تخت فولاد از ابتدای سال 1401 در روزهای پنج شنبه هر هفته برگزار می شود.

مدیر مجموعه تخت فولاد اضافه کرد: برنامه نوروزگاهی کهکشان شهر با محویت معرفی تخت فولاد هر روز حوالی ساعت 11 از تلویزیون اصفهان به صورت زنده پخش می شود.

مقصد شما برای رصد ستاره های شهر اینجاست

عمرانی در پایان یادآوری کرد: زائران و شهروندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از برنامه های عیدانه تخت فولاد می توانند با شماره 09028011355 تماس حاصل فرمایند.

وی تاکید کرد: تخت فولاد با توجه به حضور مشاهیر و علمای مدفون و همچنین جاذبه های گردشگری و زیارتگاهی می تواند به عنوان مقصد زائران و گردشگران قرار گیرد و افتخار ما میربانی از آنها است.