نشست خبری رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان اصفهان؛ وجود 3161 شعبه اخذ رای در استان/ آغاز تبلیغات خبرگان از ۲۵ بهمن و مجلس از ۳ اسفند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان در طول ۱۵ روز و تبلیغات مجلس در یک هفته انجام می‌شود، آغاز تبلیغات خبرگان از بیست‌وپنجم بهمن تا نهم اسفند و مجلس از سوم تا نهم اسفند ادامه دارد و تا یک روز قبل از انتخابات تبلیغات به‌طور مطلق ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، محمدرضا جان‌نثاری در نشست خبری رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: فرایند انتخابات در جمهوری اسلامی فرایندی است که هم در قانون اساسی، هم در قانون‌های عادی و قانون انتخابات کاملاً پیش‌بینی شده است که چگونه باید انجام شود.
وی افزود: فرایند هر دوره از انتخابات از جمله انتخابات شورا، مجلس، خبرگان و ریاست‌جمهوری ابتدا از تعیین روز انتخابات آغاز می‌شود. با نزدیک شدن به پایان دوره هرکدام از اموری که باید با انتخاب مردم مشخص شود، بین شورای نگهبان و وزارت کشور، در انتخابات‌هایی به‌جز شورای اسلامی شهر، توافق می‌شود.
معاون استاندار ادامه داد: مطابق آن تاریخی که معلوم می‌شود در قانون پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته است که هرکدام از مراحل انتخابات چه مدتی قبل از برگزاری انتخابات باید انجام بگیرد، بنابراین چینش تقویم انتخابات بعد از اینکه تاریخ برگزاری مشخص شد تنظیم می‌شود که به‌طور مثال سال جاری که ما قانون جدید پیش‌ثبت‌نام را داشتیم مشخص است که پیش‌ثبت‌نام، ثبت‌نام نهایی، هیئت‌های اجرایی و نظارت و بررسی صلاحیت‌ها چه زمانی باید انجام شود.
جان‌نثاری تصریح کرد: پس مهم است که اقدامات ذکر شده در تقویم انتخابات و تاریخ مقرر انجام شود و تا امروز نیز تقویم انتخابات مطابق مر قانون در کل کشور و استان اصفهان اجرا شده است و از این به بعد هم تا زمان اخذ رأی و شمارش آرا پیش خواهد رفت.
وی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه ما بعضی اصلاحات جدید را در قانون انتخابات امسال داشتیم که چند مطلب اصلی در آن وجود داشت، یکی بحث پیش‌ثبت‌نام بود که در دوره‌های قبل نبود، بنابراین با توجه به پیش‌ثبت‌نام، تقویم انتخابات به‌روزرسانی شده است زیرا متناسب با پیش ثبت نام فرآیندهای دیگر هم تعریف می‌شود.
معاون استاندار بیان کرد: نکته بعدی که اضافه شده و حائز اهمیت است بحث اضافه شدن امکانات دولتی به عدالت و تساوی برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات است که در دوره‌های قبل به‌طور مطلق ممنوع بود از امکانات دولتی استفاده شود، اما سال جاری کاندیداها در فرایندی که تعریف شده می‌توانند از امکانات دولتی استفاده کنند.
جان‌نثاری افزود: نکته سومی که اضافه شده است هیئت بررسی تبلیغات انتخابات است که در دوره‌های قبل چنین ساختاری در انتخابات نداشتیم و الان در قانون جدید این ساختار اضافه شده است. این کار به ریاست استاندار یا با تفویض اختیار وی انجام می‌شود که در استان اصفهان، استاندار اختیاراتش را به رئیس ستاد انتخابات استان یا معاون سیاسی استاندار واگذار کرده است تا جلسات برای رسیدگی به امور محوله برگزار شود.
وی ادامه داد: ما حفره قانونی و اجرایی نداریم و آمادگی برای برگزاری انتخابات در حوزه‌های فنی و پشتیبانی، آموزش و حراست سیار خوب است و ساختار برگزاری انتخابات ساختار منسجمی است.
معاون استاندار عنوان کرد: نکته جدید دیگر هیئت اجرایی مرکزی است، پیش‌تر ما هیئت اجرایی را تنها در فرمانداری‌ها داشتیم، اما اکنون هیئت مرکزی اجرایی نیز داریم که وزارت کشور تشکیل می‌دهد، همچنین ستاد انتخابات استان با نه کمیته را داریم و در شهرستان‌ها کارگروه اجرای انتخابات به اضافه هیئت‌های اجرایی که در فرمانداری و بخشداری‌های مستقل تشکیل می‌شود.
جان‌نثاری تصریح کرد: ما در استان اصفهان ۶۲ هیئت اجرایی داریم که ۲۸ هیئت در مرکز فرمانداری‌ها، ۲۸ هیئت در بخشداری‌های مستقل و ۶ هیئت مربوط به اقلیت‌های دینی هستند.
3161 شعبه اخذ رای در استان داریم
وی افزود: در مجموع ۳۱۶۱ شعبه اخذ رأی داریم که کار اخذ رأی را در سراسر استان انجام می‌دهند و از این تعداد ۲۴۸۶ شعبه شهری و ۶۷۵ شعبه روستایی هستند که ۲۷۶۸ شعبه ثابت و ۳۹۳ شعبه هم سیار هستند.
معاون استاندار ادامه داد: در شهرستان‌ها هیئت نظارت شهرستان حاضر هستند که در بخش‌های مستقل نیز هستند، ما بازرسی بر فرایند اقدامات وزارت کشور را نیز داریم.
جان‌نثاری خاطرنشان کرد: به‌طور کلی در این انتخابات نسبت به انتخابات‌های گذشته اگر مبنا را پیش‌ثبت‌نام قرار دهیم استقبال بالا بوده است و در مرحله ثبت‌نام نهایی نیز ۱۷۶۸ حضور پیدا کردند که بعداً تا انتها به چند دسته تقسیم می‌شوند که برخی انصراف دادند و برخی تأیید شدند.
وی تاکید کرد: آماری نیز وجود دارد از افرادی که در مرحله هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت صلاحیتشان تأیید نشده است و اعتراضی هم نداشته‌اند که در مجموع از تعدادی که این فرایند را پشت سر گذاشتند و تأیید شدند ۷۴۳ کاندید داریم که ممکن است تا آخرین مرحله با شرایط شورای نگهبان برای بررسی اعتراض‌ها تعدادی به این آمار افزوده شوند.
معاون استاندار اظهار کرد: در حوزه انتخابات شورای نگهبان هم فرایندها انجام شده و ۳۷ نفر ثبت‌نامی داشتیم که ۱۳ نفر تأیید شدند، از این تعداد دو نفر تا امروز تغییر حوزه دادند و ۱۱ نفر در حال حاضر برای رقابت در حوزه خبرگان باقی مانده‌اند.
جان‌نثاری بیان کرد: تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان در طول ۱۵ روز و تبلیغات مجلس در یک هفته انجام می‌شود. آغاز تبلیغات خبرگان از بیست‌وپنجم بهمن تا نهم اسفند و مجلس از سوم تا نهم اسفند ادامه دارد و یک روز قبل از انتخابات تبلیغات به‌طور مطلق ممنوع است. حدود ۱۴۰۰ مکان تبلیغاتی شناسایی و در اختیار فرمانداران قرار داده شده است که اگر کاندیداها نیاز داشتند ثبت‌نام کنند تا مکان‌ها به عدالت در اختیارشان قرار بگیرد که به صورت شهرستانی هم تصمیم گرفته می‌شود.
وی افزود: مسئولین اجرایی استان اصفهان، اعم از ستاد انتخابات استان، کارگروه‌های اجرای انتخابات شهرستان‌ها و هیأت‌های اجرایی و بقیه عواملی که در اجرای انتخابات نقش دارند خصوصاً استانداری و فرمانداران هیچ کاندیدای خاصی ندارند و اگر هرکسی گفت فلان گرایش وجود دارد و فلان شهرستان دنبال هستند فلانی رأی بیاورد صحت ندارد.
معاون استاندار اصفهان ادامه داد: ما به دلیل اینکه مجری انتخابات هستیم این را حرام شرعی می دانیم که وارد انتخابات شویم و همه در نظر ما یکسان هستند کما اینکه در هیأت بررسی تبلیغات با کسی تعارف نداریم و قانون را اجرا می‌کنیم.
جان نثاری تاکید کرد: همه ما باید مواظب حیله دشمن باشیم و آن این است که از فتنه سال قبل به دنبال این هستند که خوداکثریت پنداری را جا بیندازند، سال گذشته به دنبال این بودند که بگویند ملت ما نظام را قبول ندارند اما این دروغی بیش نبود زیرا در میان اغتشاشات سال قبل راهپیمایی ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن را داشتیم که شاید در ده سال گذشته بی مسابقه بود. امسال نیز مشاهده کردید که مردم ایران و اصفهان چه عظمتی آفریدند و راهپیمایی باشکوهی برگزار شد.
وی تصریح در رابطه با وظیفه رسانه‌ها در آستانه انتخابات گفت: وظیفه رسانه شفاف سازی است و ما آمادگی داریم هر ابهامی در رابطه با انتخابات وجود دارد شفاف سازی کنیم، همچنین رسانه‌ها می‌توانند برای تشویق مردم و حضور همگانی از ظرفیت خود استفاده کنند و تمرکز خود را وحدت و امنیت ملی بگذارند و از مسائلی که این دو را تهدید می‌کند پرهیز کنند.
رسانه به مردم در انتخاب صحیح کمک کند و مردم را در انتخاب خوب تنها نگذارد
معاون استاندار اصفهان بیان کرد: رسانه به مردم در انتخاب صحیح کمک کند و مردم را در انتخاب خوب تنها نگذارد، برای مثال می‌توان شاخص‌های نماینده خوب را بدون مطرح کردن اسامی افراد بیان کرد. توصیه ما شاخص‌هایی است که امامین انقلاب معرفی کردند و بهتر است اینها برای مردم گفته شود، شاخص‌هایی مانند دست پاک بودن، دغدغه مند بودن، مردمی بودن، انقلابی بودن و کسی که تشخیص دهد مشکل مردم در کجاست.
جان‌نثاری یادآور شد: نماینده‌ای مطلوب است که بتواند کمک کند مشکلات مردم حل شود زیرا نماینده علاوه بر شأن قانون گذاری شأن نظارت نیز دارد و می‌تواند از این شأن استفاده کرده و بر دستگاه‌های ملی نظارت کند و از آنها بخواهد مشکلات استان اصفهان را حل کنند.
وی افزود: مجلس به فرموده امام عصاره فضائل ملت است و رسانه می‌تواند کمک کند که انتخاب مردم عصاره فضائل مردم استان اصفهان باشد. ما در ۱۹ جلسه با اقشار مختلف مردم، ۴۹ قشر را شناسایی کردیم و با همه فقط این حرف را زدیم که برای برگزاری انتخابات قوی کمک کنند.
معاون استاندار اصفهان در انتها گفت: امیدوار هستیم مجلس آینده انقلابی‌تر و مردمی‌تر باشد و با حل مشکلات مردم در راستای امیدآفرینی تلاش کند.

رویکرد ما در حوزه پشتیبانی، صرفه جویی است
مصطفی خضری رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات و رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان، بیست و سوم بهمن‌ماه، در نشست رؤسای ستاد انتخابات استان با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، گفت: کمیته مالی و پشتیبانی وظیفه تأمین و تجهیز ستاد انتخابات و فرمانداری‌های استان را بر عهده دارد تا بتوانند وظایف قانونی خود را در فرایند انتخابات انجام دهند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال برنامه‌ریزی‌های در راستای پشتیبانی از انتخابات اخذ و تاکنون تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با محوریت فرمانداران در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات استان اصفهان، اظهار کرد: پشتیبانی از هیأت‌های اجرایی، کارگاه‌های آموزشی مرتبط و تشکیل جلسات منطقه‌ای از جمله مواردی هستند که توسط این کمیته دنبال شده‌اند.
خضری ادامه داد: رویکرد ما در حوزه پشتیبانی صرفه‌جویی بوده زیرا به خاطر شرایط کشور در استفاده از منابع دولتی ضروری است تا اهتمام ویژه‌ای به استفاده از منابع موجود داشته باشیم.
وی در خصوص هیأت بازرسی استان نیز، گفت: این هیأت با تکلیف وزیر کشور در راستای ماده ۲۸ قانون انتخابات تشکیل می‌شود.
رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات استان اصفهان عنوان کرد: طبق این ماده قانونی، مأمور اجرای انتخابات و مسئول حُسن اجرای انتخابات وزارت کشور است از این رو مقرر شده تا مأمورینی برای کنترل حُسن اجرای انتخابات پیش‌بینی شود.
خضری خاطرنشان کرد: این هیأت در استان شکل گرفته و دارای ۵ عضو است، همچنین هیأت‌های بازرسی در شهرستان‌ها با ۳ عضو تشکیل شده‌اند.
وی ادامه داد: شبکه بازرسین شعب، سربازرسین و بازرسین ویژه نیز در زمان‌های مقرر شده در سامانه مربوطه به ثبت رسیده است.
گفتنی است در این نشست مجید شمس رئیس کمیته اطلاع رسانی، محسن مهربانی رئیس کمیته فناوری اطلاعات، محمدعلی دهقان رئیس کمیته آموزش، حسین علی صادقی عضو ستاد انتخابات و مجتبی یکتامنش مدیرکل ثبت احوال استان به عنوان عضو ستاد انتخابات استان در خصوص اقدامات کمیته‌های مربوطه به ایراد گزارش پرداختند.