بازدید اصحاب رسانه اصفهان از “موزه گرمابه شاهزاده‌ها”

اصحاب رسانه اصفهان به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و رزشی شهرداری اصفهان از “موزه گرمابه شاهزاده‌ها” بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اصحاب رسانه از در “موزه گرمابه شاهزاده‌ها” بازدید کردند.
تاریخچه و معماری حمام شاهزاده‌ها
حمام شاهزاده‌های اصفهان یکی از حمام های تاریخی به جا مانده از دوران صفویان است. حمام در ایران پیشنیه بسیار طولانی دارد که ساخت حمام از پیچیده‌ترین بناهای میراثی و همچنین پیوند معماری و طب می‌باشد و احتمال داده می‌شود که اولین حمام تاریخ را جمشید پادشاه پیشدادیان ایران ساخته و تا دوران صفوی که اوج شکوه ایران پس از اسلام است ادامه داشته است.
در دوران صفویه زنان نقش مهمی را در امور عام المنفعه بر عهده داشتند، گرمابه شاهزاده‌ها نمونه ای از آن فعالیت‌هاست که بانی آن یکی از شاهزادگان صفوی به نام شهربانو بیگم دختر شاه سلطان حسین است.
وی که در سال 1086 هجری قمری چشم به جهان گشود بر خلاف دیگر دختران شاه علاقه وافری به کسب دانش داشت و از همه بیشتر به فکر تحصیل جوانان و کارهای عام المنفعه بود.
او در نزدیکی مسجد حکیم اصفهان واقع در انتهای بازار رنگرزها؛ مدرسه ای برای طلاب ساخت و گرمابه شاهزاده‌ها را موقوفه آن قرار داد این مدرسه که تا سال 1314 شمسی همچنان پابرجابود در این سال از طرف اداره فرهنگ سابق، تخریب و دبستان حکیم نظامی در جای آن بنا گردید. اما حمام هویت خود را حفظ کرده و باقی ماند.
گرمابه شاهزاده‌ها به همان سبک قدیمی خود مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در تاریخ اول آبان 1354 هجری شمسی با شماره ثبت 1115 به عنوان یکی از آثار ماندگار تاریخی به ثبت رسیده است.
حمام شاهزاده‌ها در حد فاصل بازار فرش و رنگرزهای اصفهان موسوم به بازار حکیم واقع است، این حمام دارای ورودی، راهرو، سربینه، میان درب، راهرو، گرم خانه، چال حوض، خزینه، خلوت، مسیرگاورو و حوضچه های پشت بام برای ذخیره آب است، در ورودی گرمابه شاهزاده‌ها دو فرشته تاجدار روی سر در به افرادی که وارد می شوند خوش آمد می‌گویند.
سربینه
در ابتدای ورود به گرمابه، سربینه قرار دارد که محل رختکن و پرداخت هزینه‌ها بوده است، در میان سربینه حمام، فضایی با قاعده هشت ضلعی می‌باشد که فراز آن گنبدی با نورگیر و تزئینات رسمی بند بنا گردیده است.
در این قسمت علایم بروج دوازده گانه بر روی گچ نقاشی شده بوده که امروزه بخش‌هایی از آن باقی مانده است، سربینه حمام شاهزاده‌ها همچون دیگر اجزای این گرمابه با معماری با شکوه خود و داشتن حوضچه‌هایی از آب ولرم محل جمع شدن افراد، گپ و گفت، سرو نوشیدنی و آماده شدن دمای بدن برای ورود به بخش‌هاب بعدی بوده است.
سه حوض با اندازه‌های مختلف در سکوهای اطراف سربینه تعبیه شده که پیش از ورود به سکوها، پاها را در آنها می‌گذاشتند.
میان درب
میان درب در فضایی است که درضلع شمالی آن سکویی بالاتر نشسته و به صورت غرفه‌ای خصوصی (خضاب محل پیرایش و آرایش) خودنمایی می‌کند و جایگاه ویژه‌ای در حمام شاهزاده‌ها داشته است.
گرمخانه
بعد از این بخش گرمخانه حمام و به عبارتی بخش اصلی شست و شوی گرماخانه است، خزینه بزرگ حمام شاهزاده‌ها در این محل قرار دارد و تزئینات بیشتری نسبت به دیگر گرمخانه‌های آن زمان دارد، گنبد گرمخانه از گنبد سربینه کوتاه‌تر است.
دو غرفه شست و شوی خصوصی تر در گوشه‌های گرمخانه قرار گرفته که یکی از آنها خزینه اختصاصی کوچکی داشته است.
دیدار از این اثر معماری باشکوه تاریخی و روایات آن هر بازدید کننده ای را به وجد آورده و روزنه‌های جدیدی را برای ورود به اعماق تاریخ بر او می‌گشاید.
آدرس: اصفهان، خیابان حکیم، بازارچه نوشرقی
تلفن: 32245180-031  ؛ 32245178-031
ایمیل: garmabeshahzadeha@gmail.com
ایتا: @shahzadha
www.shahzadeha.ir
عکاس: فاطمه صابری