روستای هدف گردشگری خفر

توسعه گردشگری سبب توسعه مناطق روستایی و مهاجرت معکوس می‌شود

وقتی نام سمیرم شنیده می شود آبشار و سیب اولین واژه هایی است که به ذهن خطور می کند و سمیرم هزار چشمه میزبان میهمانانی‌ست که جهت بازدید از مناطق بکر و طبیعی شهرستان هرساله به این دیار سفر می کنند. در بهار و تابستان صدای دلنشین آب و هوای خنک چشمه سارها و رودخانه ها و مناطق طبیعی شهرستان نوازشگر جسم و روح هر ببیننده ای است و یکی از این مناطق زیبا روستای خفر است.

روستای خفر در فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهرستان در دل قله دنا همچون نگین انگشتری دل نوازی می کند. طبیعت بکر دنا، آبشار زیبای خفر، بافت زیبای روستا، امام زادگان سید احمد و سید محمد ، قله دنا و مردم خوب منطقه باعث شده تا هرساله گردشگران زیادی از این منطقه بازدید کنند. توسعه گردشگری یکی از راه‌های توسعه مناطق روستایی است و توجه به این امر می تواند ضمن رونق و ایجاد پویایی در روستا روند مهاجرت روستاییان به شهر را معکوس کند.

طبق ماده 14 قانون برنامه ششم توسعه بنیاد مسکن با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل 300 روستای دارای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی روستای هدف گردشگری از محل اعتبارات تملک و دارایی های سرمایه ای تا پایان برنامه و در چهار چوب بودجه سنواتی اقدام کند تا در چهار چوب مفاد این نامه این روستاها حفظ، نگهداری و مورد بهره برداری قرار گیرند، در این راستا روستای خفر به عنوان روستای هدف گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به پتانسیل موجود در منطقه، روستا به عنوان روستای هدف گردشگری مصوب گردید و پس از تهیه طرح هادی با رویکرد گردشگری فاز 2 طرح هادی آن نیز تهیه و تصویب شد.

اعتبارات بیشتری برای طرح هادی روستای خفر نیاز است

طی چند سال اخیر بنیاد مسکن نزدیک به 9 میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح هادی روستا از اعتبارات ملی و تملک دارایی و 3 درصد نفت و گاز در این روستا هزینه نموده است با توجه به موقعیت قرار گیری روستای خفر تا مر کز شهرستان، کوهستانی بودن جاده و دور بودن روستا از کارگاه‌های تولید مصالح اجرای طرح هادی روستا به سایر روستاها پر هزینه تر بوده که می بایست اعتبارات ویژه و بیشتری جهت این روستا در نظر گرفته شود.

در طرح گردشگری روستا کمپ هایی جهت اسکان مسافرین و اقامت یک روزه و چند روزه در نظر گرفته شده، همچنین روستاییان با استقبال طرح مسافر کاشانه و بوم گردی منازل خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند، فروش گیاهان دارویی و صنایع دستی از دیگر فعالیت های مردم این روستا می باشد.

تعدادی از روستاهای شهرستان در دامنه رشته کوه زاگرس و قلل آن واقع شده اند که علاوه بر خفر روستاهای دیگری چون سیور، آب ملخ ، تنگ خشک، نور آباد، نقل و دنگزلو پتانسیل گردشگری و جذب مسافر را دارا هستند.

در طرح هادی گردشگری یکی از مسایل مهم و اساسی، پذیرش گردشگر توسط مردم است که این امر در روستاهای شهرستان به خصوص خفر نهادینه شده و مردم از گردشگران به خوبی استقبال می کنند، که اجرای بهینه این طرح می تواند الگویی جهت سایر روستاهای شهرستان جهت استقبال از طرح گردشگری باشد.