شهردار اصفهان: به همراهی هنردوستان و سرمایه گذاران با توجه به گستردگی بافت تاریخی نیاز داریم/ احیا و مرمت ۴۵ پروژه در بافت تاریخی اصفهان انجام می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری مشغول احیا و مرمت ۴۵ پروژه در بافت تاریخی این کلان‌شهر است، گفت: با توجه به گستردگی بافت تاریخی، شهرداری به کمک شهروندان هنردوست و سرمایه‌گذاران برای تحقق این امر نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: شهرداری اصفهان ۳۰۰ مأموریت و خدمت به شهروندان ارائه می‌کند که این خدمات در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، عمران شهری و شهرسازی، توزیع می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی شهرسازی غیر از خدمات جاری، حفظ و صیانت از شخصیت و سیمای شهر است؛ افزود: زیبایی شهر از حیث معماری به معنای موفق‌بودن حوزه شهرسازی آن است.
شهردار اصفهان ادامه داد: در برخی شهرها فعالیت شهرسازی به سختی انجام می‌پذیرد؛ در صورتی که شهرسازی در شهر تازه شکل گرفته و تازه تأسیس همچون شهرهای اطراف اصفهان، راحت‌تر است، زیرا از صفر آغاز به طراحی و ساخت‌وساز کرده و از معماری دوره مشخصی برای ساخت آن استفاده می‌کنند، اما وقتی حوزه شهرسازی شهری همچون اصفهان با قدمت و پیشینه قوی را مدیریت می‌کنیم، کار سخت می‌شود.
قاسم‌زاده تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم در مدیریت شهری از سال‌های گذشته و حتی دوره ششم که با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود، این است که اصفهان فردا، شبیه اصفهان قدیم باشد یا ساختار متفاوتی با طراحی قدیمی داشته باشد.
وی بیان کرد: برخی مدیران معتقدند اصفهان قدیم را همچون شیء عتیقه باید در موزه نگه‌داشت، اما اصفهان جدید باید مدرن باشد و برخی دیگر معتقدند اصفهان جدید نمی‌تواند بیگانه با اصفهان قدیم باشد و همچون کتابی با فصول مختلف است که فصل‌ها باید پیوستگی خود را حفظ کند.
اعتقاد مدیریت ششم این است که با نگاه به هویت و گذشته شهر، خلاقیت و نوآوری در توسعه شهر داشته باشیم
شهردار اصفهان ادامه داد: در هر دوره، اصفهان توسعه و پیشرفت داشته است، اما نباید کل شخصیت اصفهان تغییر کند، زیرا این کلان‌شهر شخصیت اصیل و تاریخی دارد و اگر قرار است در معاصر اتفاقی بیفتد، این اتفاق، نباید در تعارض با شخصیت تاریخی و هویت شهر باشد.
قاسم‌زاده عنوان کرد: اعتقاد مدیریت ششم این است که با نگاه به هویت و گذشته شهر، خلاقیت و نوآوری در توسعه شهر داشته باشیم؛ نه می‌خواهیم ابنیه با فرم و متریال گذشته ساخته شود و نه اینکه نسبت به گذشته بیگانه شویم، همچنین هنر معماری و مدیریت در حوزه شهرسازی این است که بتوانیم با استفاده از تجارب گذشته و حفظ شخصیت اصفهان دیروز، اصفهان فردا را طراحی کنیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۴۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر اصفهان داریم که همچون گوهر، باید از آن صیانت و نگهداری کرد و ۵۰۰ هکتار آن در بافت فرسوده قرار دارد، اظهار داشت: مراقبت از بافت قدیمی شهر وظیفه تک تک شهروندان است که باید با استفاده از تسهیلات جذاب، مردم را به سکونت در بافت تاریخی شهر علاقه‌مند کرد، زیرا اگر مهاجرت کنند، بافت‌های تاریخی پشت بهترین ابنیه شهر ما تبدیل به فضاهای بی‌دفاع شهری می‌شود.
شهردار اصفهان ادامه داد: اگر گردشگران پس از دیدن مسجد شیخ لطف الله و جامع از بافت تاریخی اطراف مسجد دیدن کنند، با محلاتی که برازنده شهر ما نیست مواجه می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری مشغول احیا و مرمت ۴۵ پروژه در بافت تاریخی این کلان‌شهر است‌، اما با توجه به گستردگی بافت تاریخی، شهرداری به کمک شهروندان هنردوست و سرمایه‌گذاران برای تحقق این امر نیاز دارد.
۲۴۰۰ هکتار بافت فرسوده اصفهان باید احیا شود
قاسم‌زاده گفت: یکی از مشکلات اصفهان ۲۴۰۰ هکتار بافت فرسوده‌ای است که باید احیا شود؛ این بافت ۱۰ درصد مساحت شهر را تشکیل داده است و ۲۵ درصد جمعیت اصفهان در این قسمت سکونت دارند و مدیران شهری همیشه نگران این موضوع هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده مشوق‌ هایی در نظر گرفته شده است که شهروندان ساکن در این بافت‌ها می‌توانند از مزیت‌هایی همچون طبقه مازاد گرفتن، تخفیف در تراکم و وام‌هایی که در برخی بافت‌های فرسوده توسط دولت تعیین می‌شود، برای بازآفرینی خانه‌های خود استفاده و آن را احیا کنند.
شهردار اصفهان عنوان کرد: اصفهان را باید حفظ و در امر احیای آن، رو به جلو حرکت کرد تا شهری شایسته زیستن داشته باشیم.
قاسم‌زاده اظهار کرد: تجربه سه دوره پایتختی را در دوره سلجوقیان، آل‌بویه و صفویه در اصفهان داشته‌ایم و هنوز هم مردم این کلان‌شهر بر این باورند که با فرهنگ و متمدن هستند و کماکان قدرت خلق تمدن را دارند؛ امیدوارم بتوان بعضی از مشکلات همچون آلودگی هوا و زاینده‌رود را پشت سر بگذاریم و با تدابیری که اندیشیده شده امکان تنفس را بیشتر فراهم کنیم و بتوانیم جریان زاینده‌رود را به صورت مستمر داشته باشیم.
در دو سال گذشته حدود ۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل اضافه شده است که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال آینده با افزایش اتوبوس‌ها، زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌ها به کمتر از ۱۰ دقیقه برسد

وی در پاسخ به تماس تلفنی یکی از شهروندان منطقه ۱۵ که در خصوص ساخت‌وساز زمین‌های کشاورزی اطراف این منطقه، افزود: در محدوده شهر می‌توان پروانه ساخت‌وساز صادر کرد، اما زمینی که در حریم است در اختیار شهرداری نیست و همینطور برای زمین‌های کشاورزی، پروانه ساخت صادر نمی‌شود؛ این مسائل باید از زوایای مختلف بررسی و در تعامل بین نهادی در استان حل شود.
شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص فرسوده‌بودن بعضی اتوبوس‌ها و تأثیر آن بر آلودگی هوا، گفت: مدیریت اتوبوسرانی تاکید دارد که اتوبوس دودزا نداریم و شواهد نیز همین را نشان می‌دهد و اگر هم اتوبوسی مشکل داشته باشد، در ایستگاه متوقف شده تا مشکل فنی آن بررسی و حل شود، همچنین شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده اتوبوس دودزا، مشخصات و مختصات آن را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.
قاسم‌زاده تصریح کرد: در دو سال گذشته حدود ۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل اضافه شده است که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال آینده با افزایش اتوبوس‌ها، زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌ها به کمتر از ۱۰ دقیقه برسد.