رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد: صفر کردن هزینه صدور پروانه ساخت هتل در جهت حمایت از گردشگری/ لزوم تقویت گردشگر داخلی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اصفهان با ارائه گزارش عملکرد شورای ششم در طول ۷ ماه گذشته گفت: ورود گردشگر خارجی به دلیل تحریم‌ها و شیوه کرونا کاهش یافته است، بنابراین باید گردشگر داخلی را تقویت کنیم .بازدید از اکسپو دبی کار خوب بوده است، تعدادی از مسئولان استان از این نمایشگاه بازدید داشته اند و تعداد کمی از مدیران شهری نیز با هزینه خود و گرفتن مرخصی به این نمایشگاه رفته‌اند، اما اعضای شورا به دلیل ملاحظات اجتماعی ترجیح دادند به این بازدید نروند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: لایحه بودجه 1401 اواخر دیماه به شورا ارائه شد، حفظ ساختار کلی لایحه بودجه از جمله اهداف شورا بود اما پس از بررسی تغییراتی در آن اعمال شد و در نهایت اول اسفند ماه بودجه سال آینده شهر به تصویب رسید؛ تکمیل پروژه های عمرانی شاخص شهر در بودجه به طور ویژه دیده شد به طور مثال برای سرعت در اجرای خط دو مترو و سالن اجلاس بودجه این پروژه ها افزایش یافت.

اختصاص 1100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه محله محوری در سال 1401

نورصالحی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه امسال ۴۱ درصد رشد داشته است، گفت: مناطق شهر به لحاظ کالبدی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی بسیار با هم فاصله دارند که در کوتاه مدت رفع نمی شود، البته باید بدانیم اینکه مناطق مشابه هم بشوند، امکان پذیر نیست اما اهتمام وجود دارد محلات را به شرایط آرمانی برسانیم .

وی با بیان اینکه ۲۰۰ محله در شهر وجود دارد که رسیدگی به ۹۰ محله توجه ویژه می‌خواهد، افزود: در این راستا بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سال آینده ۳۰ محله به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته به طوری که ۱۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ محلات دیده شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: میز محلات نیز در شهرداری ایجاد شده است تا نیاز سنجی از مردم انجام شود.
اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر برقی می‌شود

نورصالحی در ادامه سخنان خود از ورود نخستین اتوبوس برقی به شهر خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان حرکت اتوبوس های برقی در شهر اصفهان توسعه یابد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تولیدکنندگان داخلی نیز ساخت اتوبوس‌های برقی را آغاز کرده‌اند، در این راستا با مشارکت سرمایه گذار و شهرداری خطوط اتوبوس برقی در شهر ایجاد می‌شود.

نورصالحی اظهارامیدواری کرد: با توجه به قولی که داده شده از سوی تولیدکنندگان و ورود بیش از 30 هزار خودرو برقی به بازار بتوانیم تاکسی‌های شهر را نیز برقی کنیم.

وی با بیان اینکه تا شهریور سال آینده، 14 ایستگاه شارژ برقی خودروهای هیبریدی احداث می‌شود، تصریح کرد: برای بازسازی اتوبوس های فعلی و خرید اتوبوس برقی در بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه نرم افزاری نیز برای رفع معضل ترافیک شهر هم باید اقداماتی انجام شود باید نقاط دسترسی به مترو را اگر محدود است فعال کنیم .

نورصالحی با اشاره به اجرای پروژه های شاخص زیست محیطی ادامه داد: برای رینگ چهارم حلقه ترافیکی شهر نیز در سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان و برای خط دوم مترو که تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته، ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

آغاز انتقال مطب پزشکان به شهرک سلامت و توسعه توریسم سلامت

وی با بیان اینکه وضعیت ترافیک شهر راضی کننده نیست و باید بهبود یابد، گفت: احداث شهرک سلامت در کشور منحصر به فرد است چرا که این ایجاد شهرک در شرق اصفهان در توسعه توریسم سلامت و کمک به بهبودی بیماران تاثیر بسزایی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: انتقال مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر را با کمک پزشکان و سرمایه‌گذار آغاز کردیم تا تراکم در این نقاط کمتر شود.

ساختمان‌های شهر به فیبرنوری مجهز می‌شود

نورصالحی در خصوص تحقق شهر هوشمند گفت: وقتی از هوشمندسازی صحبت می کنیم در واقع همه صنوف فعال در حوزه IT باید به سمت این شاخص به صورت کامل حرکت کنند، فعالیت شهرداری تنها در این مسیر کارساز نیست .

وی خاطرنشان کرد: با کمک مخابرات بسترسازی ها برای حرکت به سوی شهر هوشمند در کل یک محله اجرا خواهد شد و ظرف چهار سال از یک محله به کل شهر این طرح توسعه می‌یابد و همه ساختمان‌ها در شهر مجهز به فیبر نوری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد میز هوشمند در شهرداری تصریح کرد: در بودجه سال آینده برای هوشمند سازی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است .

عمده آلاینده‌های اصفهان به صنایع بر می‌گردد

نورصالحی در خصوص آلودگی هوای شهر اصفهان گفت: اینکه درصد آلایندگی خودروها و صنایع چند به چند است اختلاف وجود دارد اما با توجه به کار علمی انجام شده عمده آلاینده‌ها به صنایع بر می‌گردد، بنابراین معتقدیم صنایع دیگر نباید توسعه یابند و البته شهر نیز متقابلاً به دنبال توسعه نباشد چون جمعیت و افزایش آن نیز افزایش آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

وی در خصوص فعالیت مشعل های مازوت سوز تصریح کرد: هر چند با حکم قضایی پلمب یکی از مشعل های مازوت سوز باز شد اما همه مقامات استان و شهر متفق القول هستند که این کار انجام نشود، اما خوب این کار فرااستانی بود .

وی افزود: در استان اصفهان یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر داریم که این رقم در شهر ۵۰۰ هزار نفر است و به تبع مشکلات خود را به همراه دارد .

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص وضعیت حاشیه نشینی در این کلانشهر اظهار کرد: اصفهان به لحاظ حاشیه نشینی در بین کلانشهرهای دیگر وضعیت بهتری دارد، اما باید برای رفع مشکلات موجود تلاش کرد .

لزوم تقویت گردشگر داخلی / صفر کردن هزینه صدور پروانه ساخت هتل در جهت حمایت از گردشگری

نورصالحی تصریح کرد: باید در حالی که اشتغال را حفظ می‌کنیم به دنبال کاهش آلودگی هوا هم باشیم که یکی از صنایع پاک، گردشگری است در این حوزه نیاز به زرق و برق خاص نداریم، زیرا با آثار میراثی ارزشمندی که در اصفهان وجود دارد، ظرفیت جذب گردشگر مهیا است.

وی تاکید کرد: ورود گردشگر خارجی به دلیل تحریم‌ها و شیوه کرونا کاهش یافته است، بنابراین باید گردشگر داخلی را تقویت کنیم .

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: صفر کردن هزینه صدور پروانه ساخت هتل در گذشته ابطال شده بود که در راستای حمایت از حوزه گردشگری با اعمال تغییراتی این لایحه را برای تصویب مجدد به صحن شورا خواهیم آورد .

نورصالحی اظهار کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و شورای شهر اقدامات ارزشمند و همکاری خوبی با هم در این حوزه آنجا داده اند در این راستا بهتر است فضای مثبت و خوب شهرمان را به هم نشان دهیم و فقط موارد منفی را بازگو نکنیم.

وی در خصوص وضعیت زاینده رود و بحران کم آبی گفت: شورای ششم پیگیر موضوع آب است و در این زمینه مطالبات جدی داریم ، با توجه به اینکه نماینده مردم اصفهان هستیم می توانیم صدای خودمان را بلند کنیم و خوشبختانه در بیشتر جلساتی که با موضوع آب در استان و کشور برگزار می شود، حضور داریم .

حمایت مدیریت شهری از مطبوعات

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حمایت این شورا از مطبوعات تصریح کرد: برای کمک به مطبوعات بودجه یا ردیف تعریف شده‌ای نداریم، اما می‌توان از محل بودجه فرهنگی کمک‌هایی انجام داد، زیرا به صورت صریح به اینکه در چه بخش هابی هزینه شود اشاره نکرده و فقط عنوان بودجه فرهنگی را بر روی خود دارد.

نورصالحی ادامه داد: لازم است به عدالت در اطلاع رسانی توجه ویژه شود و آنچه در این موضوع به دست شورا می تواند انجام شود باید صد در صد باشد در این راستا به رسانه‌های غیر شهرداری نیز باید توجه بیشتری شود.

به دلیل ملاحظات اجتماعی به نمایشگاه اکسپو دوبی نرفتیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت و گردشگران با اشاره به بازدید از نمایشگاه اکسپو دوبی خاطرنشان کرد: بازدید از این نمایشگاه کار خوب بوده است، تعدادی از مسئولان استان از این نمایشگاه بازدید داشته اند و تعداد کمی از مدیران شهری نیز با هزینه خود و گرفتن مرخصی به این نمایشگاه رفته‌اند، اما اعضای شورا به دلیل ملاحظات اجتماعی ترجیح دادند به این بازدید نروند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تعطیلی دفاتر تسهیلگری ادامه داد: در بودجه 1۴۰۱ پنج میلیارد تومان برای فعالیت دفاتر تسهیل گری در 15 منطقه پیش بینی شده است و اینکه گفته می شود در زمان ما این دفاتر تعطیل شدند را باید پیگیری کنیم که صحت دارد یا خیر .

15 نفر از کارکنان شهرداری به دلیل تخلف برکنار شدند

وی در خصوص فعالیت مدیریت شهری برای مبارزه با فساد اظهار کرد: اگر حساسیت بر روی برخورد با فساد وجود داشته باشد، سیستم نیز فعالیت خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند، متاسفانه قبل این حساسیت ها کم و کارچاق کنی رواج یافته بود، البته شورای شهر دوره قبل نیز به آن انتقاد داشت و به ما هم سفارش کردند که جدی پای این کار بایستیم در این راستا و با پیگیری انجام شده نزدیک به ۱۵ نفر به دلیل تخلفات برکنار شدند چه در داخل و چه خارج شهرداری و این در حالی است که فعالیت ۹۹ درصد پرسنل صحیح و سالم است، اما آن دو درصد متخلف آبروی دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر پدیده منفی را نمی توان یک شبه برطرف کرد اما این حساسیت بر پیگیری و کاهش تخلفات وجود دارد .

نورصالحی در خصوص اجرای پروژه های عمرانی ادامه داد: کار این نیست که مثلا خط سوم مترو را آغاز کنیم و بگوییم کار کردیم، نه ما معتقدیم کار باید با برنامه باشد، اینکه اسم ما بلند شود پس برویم فلان کلنگ را بر زمین بزنیم کار درستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، اراضی نظامی باید منتقل شود و متاسفانه ناخواسته و یا خواسته پروژه هایی با پیش بینی و برنامه‌ریزی کمتر و ضعیف‌تر به شهر ملحق شده و البته برعکس آن را هم داریم، اما معتقدیم شهر به این توسعه‌ها نیاز ندارد منطقی است که در بافت فرسوده توسعه درونی انجام داد.

تصمیم به خرید ناوگان حمل و نقل جدید داریم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان در گذشته چهار سال بود که این عدد به ۱۰ سال رسیده این در حالی است که عمر مفید اتوبوس‌ها همین 10 سال ذکر شده ، بنابراین باید ناوگان جدید جایگزین آن شود از این رو تصمیم به خرید ناوگان جدید داریم.

نورصالحی ادامه داد: در گذشته هر دستگاه اتوبوس را ۵۶۰ میلیون تومان می‌خریدیم و اکنون این عدد ۱۰ برابر شده است و اگر اتوبوس برقی هم بخواهیم بخریم رقم 20 برابر است.

وی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی رویکرد بودجه ۱۴۰۱ است، زیرا حجم کارها زیاد و منابع محدود است، گفت: سرفاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها زیاد شده که تذکر درستی است، اما باید توجه داشت از ۱۲۰۰ اتوبوس فعال در سال ۹۶ به ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر رسیده‌ایم .

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: نرخ تاکسی و اتوبوس زیاد نیست و طولانی ترین خط اتوبوس از میدان استقلال تا پایانه صفه به طول ۲۰ کیلومتر ۱۵۰۰ تومان است، البته شهرداری نرخ ترجیحی برای برخی از اقشار ضعیف جامعه دارد.

نورصالحی تاکید کرد: هنوز قیمت و نرخ تاکسی و اتوبوس برای سال ۱۴۰۱ مصوب نشده اما تلاش می کنم نرخ اضافه نشود .
اتوبوس برقی توجیه‌پذیرتر از تراموا است

وی به فعالیت تاکسی‌های شهر نیز اشاره کرد و گفت: تاکسی ها شهر با فعالیت تاکسی های اینترنتی مورد ظلم قرار گرفتند و آسیب پذیر شدند که در این راستا ضرورت دارد از آنها حمایت کنیم .

نورصالحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فقط مطالعات تراموا در شهر انجام شده معتقدیم توسعه اتوبوس برقی به جای تراموا منطقی تر و توجیه پذیرتر است، زیرا ناوگان تراموا گران است و در برنامه ما نیز ایجاد تراموا نیست.

سامانه شفافیت اواخر فروردین ماه فعال می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح شفافیت اظهار کرد: طرح شفافیت از اول بهمن با فعالیت کمیته سلامت اداری عملیاتی شد، همچنین سامانه سوت زنی نیز در شورا فعالیت خود را آغاز کرد، بنابراین هر گونه تخلف را می‌توان در آن برای بررسی ثبت کرد، اما سامانه شفافیت به دلیل اینکه هنوز اطلاعات آن تکمیل نشده از اواخر فروردین ماه فعال می‌شود .

نورصالحی ادامه داد: جلسات شورای شهر به صورت زنده پخش می شود و در دسترس عموم است، اما اگر اصحاب رسانه تمایل به حضور در جلسات را دارند با توجه به شرایط کرونایی می‌توان ترتیبی اتخاذ داد تا به صورت محدود هر بار حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اینکه چند شهر میزان حقوق همه کارکنان خود را روی سایت بارگذاری کرده‌اند مورد اعتراض کارکنان قرار گرفته است، چون معتقدند هر فرد حقوقی دارد و باید اسرار شخصی آنها تا جایی که قانون اشاره کرده مورد توجه قرار گیرد، البته بحث حقوق های غیرمتعارف و نجومی غیر از این موضوع است .

ارتقا کیفیت زندگی در بافت فرسوده شهر

وی اظهار کرد: در ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری کمیته بافت فرسوده داریم که هر چه بیشتر به این بافت ها ورود کنیم کیفیت زندگی شهروندان را می‌توان ارتقا داد.

نورصالحی تاکید کرد: صدور پروانه به معنای تراکم فروشی نیست، اما اگر فراتر از قانون کاری انجام شد باید با آن برخورد کرد .